Money, Memorial en Macy's - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Money, Memorial en Macy's - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Money, Memorial en Macy's

Blijf op de hoogte en volg Jolande

13 November 2014 | Verenigde Staten, New York

Onze eerste twee dagen in New York zitten erop en ik zit op mijn bed om de benen eens even wat rust te gunnen, want hemeltje lief wat sjouwen we hier wat af. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de stijve nek die we overhouden aan het naar boven staren om de gebouwen in al hun glorie te bezien. In het begin was het tussen al de hoogbouw soms wat claustrofobisch. Je voelt je wel heel klein. Maar inmiddels raak ik eraan gewend met mijn hoofd in mijn nek te lopen en daarbij regelmatig - onzacht - in aanraking te komen met de New Yorkers, die pogingen doen om mij, en andere naar bovenstaande, toeristen te ontwijken >> onbegonnen werk LOL. Maar alle inspanningen leveren prachtige herinneringen en plaatjes voor later op.

Gisteren hebben we ons geconcentreerd op het gebied rond Rockefeller Centre. Ik heb nooit geweten dat dit uit meerdere gebouwen bestaat en ooit aan 1 man, ene meneer Rockefeller, heeft toebehoort. Deze steen (of eigenlijk olie) rijke Amerikaan kocht de grond en bouwde daarop 19 gebouwen met als stralend middelpunt het GE Building. Op de bovenste verdieping van dit gebouw is een Panorama Deck dat je een prachtig uitzicht biedt over heel Manhatten. Helaas voor ons moeten we dit uitstellen, want het zicht is minimaal en dat zou jammer zijn. Voor de GE building wordt momenteel de kerstboom opgebouwd die op 3 december wordt ontstoken.

We hebben een geweldige rondleiding gehad door het Rockefeller Center en zijn, na een Starbuck's koffie naar de St. Patricks kerk gelopen. Deze kerk staat, net als heel veel andere gebouwen in NY, in de steigers wat het moeilijk maakt om de schoonheid ervan echt goed te kunnen zien. Een flinke wandeling door de wijk brengt ons langs: de Trump Tower, Tiffany's, het Waldorf Astoria, Bloomingdale's e.v.a.. Als laatste nemen we de kabelbaan naar Roosevelt Island. Is weer eens wat anders dan metro of taxi en is een aanrader.

Vandaag met de taxi naar de omgeving van Wall Street. Eerst een bezoek aan de Trinity Church, waar na de ramp van 9/11 veel gewonden werden opgevangen. Daarna natuurlijk door Wall Street gelopen en de Stock Exchange en diverse Federal Buildings gezien. Dit deel van NY is veel ouder dan dat wat we gisteren zagen en veel dat je tegenkomt verwijst nog naar de Nederlandse periode van dit eiland. We genieten onderweg van een lekker bakkie met een brownie.

In de middag hebben we een half uur over Manhatten gevlogen met een helikopter. Was weer een geweldige ervaring. We zien voor t eerst het Vrijheidsbeeld en Ellis Island. Na de landing met de taxi naar Ground Zero. Het gebied is inmiddels voor een groot deel herbouwd en opnieuw aangelegd. WTC 1 is inmiddels open en het Plaza is omgetoverd in een Memorial Park. Het is hierdoor wat moeilijk voor te stellen hoe het er, kort na de ramp, moet hebben uitgezien, maar de herinneringen van die dag, de beelden van de TV, en het besef dat je op die exacte plek staat is indrukwekkend en ontroerend. De prachtige waterpartijen met rondom de name van de slachtoffers laat een grote indruk achter.

Als laatste vandaag een bezoek aan warenhuis Macy's. Ik slaag hier voor een Sinterklaas cadeautje voor de meiden. Das alvast 1 inkoop die afgestreept kan worden. Gelukkig is ons hotel zo'n beetje om de hoek, dus snel de schoentjes uit en uitrusten voor de dag van morgen ..... toedels !!!

• 14 November 2014 - 19:45

Jenneken:

He Jo en vriendin,
    leuk om jullie te volgen en te lezen krijg een goede indruk.
    Heb nog net niet het gevoel dat ik er ook loop.
    Veel plezier gr Jenneken