Zo veel moois en meer ....... - Reisverslag uit Rome, Italië van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Zo veel moois en meer ....... - Reisverslag uit Rome, Italië van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Zo veel moois en meer .......

Blijf op de hoogte en volg Jolande

26 Maart 2015 | Italië, Rome

Woensdag 25 maart

Vandaag maar eens verslag doen van twee dagen bezoek aan musea in Rome. Samen met een goede vriendin die speciaal vrij genomen heeft om mij rond te leiden, staan de belangrijkste musea van Rome op het programma voor deze trip. In alle voorgaande bezoeken heb ik de musea links laten liggen. Het gebeurd me vaker: Parijs, Londen you name it, ik heb meestal zoveel bezienswaardigheden op t programma staan dat ik een aantal uren, die je toch snel moet uittrekken voor de betere musea, vaak niet wil opofferen. Dit keer gaan we het anders doen.

Gisteren stonden de Capitolijnse musea op het programma, eventueel gevolgd door een wandeling over het Palatijn. Heel vroeg in de ochtend hoorde ik al geluiden van buiten komen die me duidelijke signalen gaven dat dit een top dag moest worden voor 'binnenactiviteiten'. De regen kwam werkelijk met bakken tegelijk uit de hemel vallen. Ik, die altijd zo goed ben voorbereid, ben mijn regencape vergeten, bleh! Dus ga ik, na een stevig en goed ontbijt - het hotel heeft er een + bij - door de kletterende regen, richting de via del Corso, waar ik weet dat het op deze regenachtige dag krioelt van de 'venters' die regencapes en paraplu's verkopen. Mijn kleine onnadenkendheid kost me € 10.-, maar de hele dag door de regen struinen is geen alternatief.

Mijn vriendin Victoria en ik hebben afgesproken onderaan de Cordonata, de trappen die leiden tot het Piazza del Campidoglio. Het plein en de 3 gebouwen zijn op zich al een bezoek waard, maar vandaag gaan we naar binnen. Het is 9 uur en er staat al een gigantische rij mensen. De regen jaagt de mens naar binnen. En wat is t dan fijn dat je in het kielzog van een curator van dit museum langs die rij mag lopen en enthousiast wordt ontvangen door de bewakers en gidsen die de groepen onder hun hoede nemen. Eerst even mijn jas en rugzak opbergen en dan gaan we beginnen aan een rondgang langs ontelbaar prachtige, beroemde kunstwerken. Opvallend is dat je vrijwel al dat moois gewoon kan fotograferen en je kan zo dichtbij komen dat je ze bijna kan aanraken. In deze tijd ongekend.

We beginnen in het Palazzo dei Conservatori, voor wie al eens in Rome en op het piazza was, dit is het rechter gebouw komend vanaf de Cordonata. Kamer na kamer, zaal na zaal vol met prachtig spul. O.a. de Wolvin, Medusa, Spinario, het ruiterbeeld van Marcus Aurelius en mijn persoonlijke topstuk: de voorspeller van Caravaggio.
Teveel om hier allemaal op te noemen, maar ik zal een paar foto's toevoegen.

Dan gaat t terug naar beneden, onder het plein door. Een zijgang geeft toegang tot het Tabularium vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over het Forum Romanum. Dan door naar de andere kant, paar ^^ trapjes op en je bereikt het Palazzo Nuovo. Dit is het tweede deel van het Capitolijnse museum. Ook hier weer zaal na zaal de mooiste kunst: de Capitolijnse Venus, de marmeren Faun. En dan in de laatste zaal het stuk dat ik al jaren met eigen ogen wil aanschouwen: de stervende Galliër.

En dan ben je plotseling 5 uur verder. Geen koffie, geen lunch, alleen eyecandy, zo heet dat toch?? Samen duiken we het nog steeds zeer slechte weer in en lopen in sneltreinvaart richting een cafetaria, bekend bij de locals, maar veelal gemeden door toeristen. Hier eten we de beste cannelloni die ik ooit heb gegeten. Het is nog te vroeg voor een wijntje, maar een sapje doet het nu ook prima. En onder het genot van een lekker bakkie cappuccino besluiten we het Palatijn te laten voor wat t is vanwege de immense regen, die naar beneden komt - het kon blijkbaar nog harder dan vanmorgen.
Op de terugweg naar mijn hotel loop ik nog even binnen in de kerk Gesu, waar ik een kaarsje brand voor de slachtoffers van de vliegramp van gisteren. En dan snel wandelend terug naar Colonna Palace. Ik moet zeggen dat ik mijn voetjes en knietjes ook wel voel en blij ben om even een lekkere warme douche te pakken en een uurtje rust, want morgen is het vroeg dag.

Donderdag 26 maart

Om 6 uur gaat mijn wekkertje voor wat ik hoop gaat worden een heel bijzondere dag. Ik wandel om 6.30 uur door een heerlijk rustig Rome richting het Piazza di Spagna, waar de eerste toeristen prachtige plaatjes schieten van de lege trappen. Over een paar uur zal t hier vol zitten. Het weer is goed, nog wel bewolkt, maar geen regen. Ik wandel langs de trappen richting de metro. Ik neem lijn A richting Battistini. Ik hoef maar 3 stops en kan al weer naar buiten. Kort stukje wandelen richting de ingang van her Vaticaans Museum. Het is nu 7.15 uur en ik zie hier al de eerste groepjes toeristen staan, terwijl het museum pas over een uur opengaat. Ik ontmoet mijn vriendin een kleinstukje verderop bij de personeelsingang van het museum. Rugzak en jas moeten weer in de kluis, maar fototoestel mag mee, ik ben verbaast. Dan lopen we de lange, nu nog stille, gangen van het museum door. De enige aanwezigen zijn een aantal dames die de diverse shops van het museum bemensen en een groepje restaurateurs die bezig zijn met het opknappen van de wanden van een deel van de Galleria degli Arazzi. Dan wat trapjes op en af, door een smal gangetje en plots sta je dan in de

Sixtijnse Kapel

Met z'n tweetjes! Ongelofelijk, wat een ervaring. Kort nadat wij binnen komen, komen ook zo'n 20 bewakers binnen. Zijn kijken vol ongeloof naar ons ..... en heel voorzichtig maakt een van hen zich los uit hun groep om, met strenge stem, te informeren wat we hier komen doen. Een korte uitleg van Victoria is gelukkig genoeg en ik kan me zonder enige gene gaan vergapen aan zoveel moois. Ik ben jaren geleden al een hier geweest, maar met de uitleg erbij die ik vandaag krijg, gaan de prachtige fresco's leven en leer ik veel over de kunstenaars en hun manier van werken en leven. Een uur brengen we hier samen door voordat we ons op weg begeven naar vele van de andere kunstwerken die dit prachtige museum bevat, o.a. De stanze van Rafaël, de Borgia appartementen, het Laocoön, etc.

Rond 12 uur vertrekken we uit het museum en maken nog een klein rondje door de basiliek. Het is hier enorm druk, dus het blijft bij een klein rondje. Inmiddels is het zonnetje gaan schijnen en we genieten van een heerlijke gelata op een terrasje. Het nagenieten kan beginnen. Dit was een dag met diepe indrukken. Wat ik vandaag gezien heb, ga ik niet snel vergeten.

Later deze wek meer ....... Tjuus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolande

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 49699

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 Juni 2016

Barcelona .... Olë !!!

02 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Nǐ hǎo zhōngguó - Hallo China

24 Maart 2015 - 29 Maart 2015

Roma, Nuovamente

11 November 2014 - 18 November 2014

The Big Apple !!!

24 September 2014 - 28 September 2014

Praag, de gouden stad

05 Juli 2014 - 25 Juli 2014

African Explorer

26 April 2014 - 30 April 2014

IJsland, natuurlijk!!

13 April 2014 - 18 April 2014

La dolce vita a Firenze

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

Thailand en Cambodja

14 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Rome

19 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis Jordanië en Israël

Landen bezocht: