Hola is alweer adios - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Hola is alweer adios - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Hola is alweer adios

Blijf op de hoogte en volg Jolande

09 Juni 2016 | Spanje, Barcelona

Hola wordt Adios

Eergisteren hebben we een bezoek gebracht aan het Palau de la Musica, een theater uit het begin van de 20 ste eeuw in art nouveau stijl. Deze bouw- en decoratieve stijl kom je op veel plaatsen tegen, maar nergens zo vaak als in Barcelona (de Sagrada Familia, le Perdere en dus deze Palau en heel veel ander). Ik had plaatjes gezien van een druk gedecoreerd gebouw met veel glas, maar had nou niet in eerste instantie het idee dat te willen zien. Tripadviser gaf het Palau een hoge score dus we dachten we nemen de gok en dat was een schot in de roos. Hoewel ik geen groot fan ben van de art nouveau stijl, was ik hier toch wel onder de indruk en ik zou iedereen die de standaard dingen van Barcelona heeft gezien zeker aanraden om er een kijkje te nemen.

Na de cultuur, de drukte van la Rambla opgezocht. Deze winkelstraat die loopt van het Placa de Catalunya naar de zee is een van de meest bezochte plekjes in Barcelona. Er is het een en ander te zien aan de straat, maar je moet én goed om je heen kijken wat niet meevalt met de enorme mensenmassa's én je moet niet te snel lopen, want je bent ze soms zó voorbij. Vermeldenswaardig zijn: de Bethlehem kerk, en la Bogeteria, een warenmarkt waar alles dat te eten is wordt verkocht, van snoep tot fruit en van kruiden tot kaviaar. Natuurlijk staat la Rambla ook vol met souvenir stalletjes.

We steken door naar het Placa Reial, een aan 4 zijden door hoge gebouwen omgeven plein met werkende fontein en omzoomt door palmen, dat een oase van rust vormt zo kort van la Rambla vandaan. We nemen een lekker kopje cappuccino alvorens we door kleine rustige straatjes richting de kathedraal van Barcelona lopen. Ik was onder de indruk van deze mooie kerk. Niet al te uitbundig, maar met prachtige kapellen en decoraties. Vooral het koor en de kloostergang zijn twee bijzondere items. Ik steek hier een - elektrisch - kaarsje op voor pa en ma en de grootouders in de stilte kapel. Hierna doen we nog een stop op het Placa del Rei, hieraan bevinden zich het historisch museum van de stad en de St Agnes kapel. Gezien de tijd laten we het museum incl. de kerk voor wat t is, nemen nog een drankje op het aanwezige terras op weer een prachtig rustig plein. Daarna via het Placa de Remon Berenger terug richting het hotel voor een korte douche. 's Avonds gegeten bij restaurant Gloria tegenover het hotel. Eens maar nooit weer ..........

Woensdag was een dag van: doen we t sportief of toch meer cultureel. We kiezen de cultuur en bezoeken park Guëll i.p.v. het F.C. Barcelona stadion Camp Nou. Misschien niet de beste keus van de week, maar het zij zo. We kunnen, zo blijkt bij aankomst in het park, pas na 14 uur naar binnen. Dat duurt ons toch echt te lang. Hier hadden we de kaarten on-line moeten scoren, maar dat wisten we niet en dus wandelen we kort door het - gratis - grote park, wat desalniettemin ook uitzicht geeft op een aantal pronkstukken van het gesloten deel. Al met niet heftig teleurgesteld besluiten we ons dan maar met de taxi naar het strand te begeven. Komt toch niet vaak voor dat je een grote stad bezoekt en ook even de zee kan aanraken.

We genieten van een paar uurtjes strand en zon, nemen een lekkere lunch aan de boulevard voordat we ons gaan opfrissen voor de laatste, grote happening van deze reis: een bezoek aan Poble Espagnol en een heuse flamingo show. Het Poble is een soort van open luchtmuseum waar diverse Spaanse gebouwen na zijn gebouwd om mensen een indruk te geven van wat Spanje te bieden heeft. Verder zit het vol met leuke restaurantjes en winkels waar vooral ambachten hun waren aanbieden. Leuk en ik score ook nog wat leuk spul. We sluiten de avond af met de flamingo show onder het genot van een 3-gangendiner. Het eten was geweldig, de show leuk en onderhoudend, dus we hadden een fantastische avond.

En dan is het al weer donderdag en tijd om de koffers te pakken en de kamer te ontruimen. We droppen de koffers bij de receptie en wandelen, al shoppend, nog een uurtje of twee door de straten van de stad. Nemen nog een hapje en een drankje voordat we een taxi nemen naar de luchthaven. Koffers inchecken, door de niet oplettende douane, die ons dus gewoon naar de internationale terminal laat lopen. Weer terug door de douane, andere gate opzoeken, pokken eind lopen en dan zijn we uiteindelijk toch bij de juiste gate en boarden we op tijd voor onze terugvlucht naar Amsterdam.

Het zit er weer op.