Wats, Pagodes, Markten en Dolfijnen. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Wats, Pagodes, Markten en Dolfijnen. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Wats, Pagodes, Markten en Dolfijnen.

Blijf op de hoogte en volg Jolande

25 Juli 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Loop een beetje achter met plaatsen van mijn verslagen. We zijn inmiddels weer terug in Thailand, maar ik zal vandaag nog het verslag van onze dagen in en rond Phnom Penh plaatsen.

Twee van de drie dagen, die we in Phnom Penh hebben doorgebracht, zijn we met de tuktuk van mister Hong rondgereden en hebben ons af laten zetten bij de diverse bezienswaardigheden. Tussen deze twee drukke dagen hebben we een uitstapje gemaakt naar Kratie.

In Phnom Penh (PP) hebben we in die twee dagen zo'n beetje alle dingen gezien die er voor ons hongerige toeristen te zien zijn. We zijn natuurlijk begonnen met PP's grootste attractie: het koninklijk paleis complex en de Zilverpagode. Het complex omvat meer dan tien prachtige gebouwen, deels toegankelijk, met elk hun eigen rol in het leven van de koningen. Zo zie je er de Troonzaal, het Danspaviljoen maar ook het woonpaleis van de huidige koning Norodom Sihamoni, dat begrijpelijk, niet open is voor nieuwsgierige blikken.

We wandelen door de prachtige tuinen van gebouw naar gebouw en verwonderen ons over alle moois. Via een poort komen we in een ander deel van het complex, waarin de beroemde Zilverpagode staat. Deze pagode bevat natuurlijk meerdere, prachtige Boeddha beelden waaronder een van jade, maar beroemd is hij geworden om de vloertegels. Gemaakt van zilver en elk ongeveer 1 kg zwaar. Vlakbij de ingang zijn nog een paar van de tegels zichtbaar, de rest is afgedekt om ze te beschermen.

We blijven ongeveer 2 uur in het complex en gaan daarna naar het kleine maar zeer fraaie Nationale Museum. De collectie is beperkt, maar bijzonder. Vooral de beelden maken indruk en we herkennen veel stukken, de originelen van de kopieën die we eerder op locatie al hebben gezien.

We bekijken de Wat Onaloum en de Wat Phnom. Natuurlijk zijn er veel meer heilige plaatsen en Wats om te bekijken, maar van alle kanten horen we dat deze minder de moeite waard zijn en je beter uitgebreid de tijd voor deze twee grote, belangrijke Wats kunt uittrekken en dat hebben we dan ook gedaan.

En natuurlijk hebben we rondgeneusd op de gigantische markten zoals de nieuwe markt, de nacht markt en de Psar Thom Thmei. Hier is alles te koop, maar het meest opvallende is wel alle blingbling, letterlijk SCHITTEREND.

In de tussenliggende dag zijn elke per auto naar Kratie gereden. Doel is een bezoekje aan de met uitsterven bedreigde Irrawaddydolfijnen. De kans is niet zo groot, maar we gaan 't proberen en nemen een rit van ruim 4 uur (heen én terug) op de koop toe. En we hebben geluk.

We varen ongeveer 90 minuten rond over een stuk van de Mekong en plotseling zien we wat lijkt op een paar met jong. Ze blijven al de tijd rond de - meerdere - bootjes hangen en komen af en toe gedeeltelijk boven water om adem te halen. Iedereen doet zijn best om de dieren op de gevoelige plaat vast te leggen, maar de resultaten zijn matig. De dolfijnen blijven maar een goede seconde boven water en soms lijkt het erop dat ze met de toeristen spelen, door telkens weer op een totaal andere plek boven te komen. Maar .... Het is een fraai en indrukwekkend schouwspel dat we voor geen goud hadden willen missen en we zijn blij dat we de lange rit ernaar toe hebben gemaakt.

Om ons op te laden voor de terugrit, nemen we een flinke bak koffie/drankje in Guesthouse Star, een van de betere hostels in Kratie en lopen we een rondje over de plaatselijke markt waar we een kilo ramboetan kopen: heerlijk zoete vruchten, lijken een beetje op lychees. En dan de weg terug .... een avontuur op zich vooral in het donker en op de slechte wegen. Maar de chauffeur brengt ons weer veilig thuis.

PP was een avontuur. We hebben veel gezien en veel gedaan. Het is een wereldstad met Aziatische inslag: druk, vies, lawaaierig maar vooral boeiend en onvergetelijk. Morgen terug naar Thailand: Ko Chang om uit te rusten van alle inspanningen en indrukken. Misschien een verslag van daar als er iets te vertellen valt LOL. Anders een afsluiting als we terug zijn in Nederland. Dus ...