Gaan we nu al weer naar huis? - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Gaan we nu al weer naar huis? - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Gaan we nu al weer naar huis?

Blijf op de hoogte en volg Jolande

27 September 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Twee dagen geleden schrijf ik tot morgen en dan is het zomaar zaterdagavond en gaan we morgen weer naar huis. Drie dagen Praag ........ voorbij gevlogen en waar blijft de tijd?
Maar het waren drie geweldige dagen en ik zal jullie de hoogtepunten niet onthouden.

Donderdag zijn we begonnen met het ontdekken van het Praagse metrosysteem en het verkennen van de binnenstad. Het duurde even, maar na enig zoeken en uitproberen vinden we de weg, eerst naar het informatie centrum om onze Praag Cards te halen en daarna onze eerste stapjes op het oude stadsplein. Praag is een geweldig mooie stad. De boeken hebben zeker niets te veel gezegd.

We zijn onder de indruk van de prachtige architectuur, de mooie straatjes en de sfeer. De Tsjechen zijjn iets minder ..... we interpreteren dit als de erfenis van de communistische tijd. Zelden een vriendelijk woord of een glimlach, regelmatig gemopper en een autoritaire houding, maar dat mag de pret niet drukken.

We struinen over het plein, vermaken ons met de straatartiesten en bewonderen o.a. De astromische klok. Sommigen van ons beklimmen de toren van het oude raadhuis om de omgeving van hoog te bewonderen. Daarna op naar het joodse wijk. We hebben pech dat de joden die dag Rosh Hosanna vieren. Daardoor zijn alle synagogen en de joodse begraafplaats gesloten. Erg jammer, maar niets aan te doen. Vervolgen onze weg via prachtige en duuruiztiende winkelstraten, onderbroken door een overheerlijke maaltijd, naar de kruittoren en het gemeentehuis, waar we spontaan besluiten om die avond na een snelle hap naar 'The best of Swan Lake' te gaan. Dat was een goede beslissing, het was een prachtige afsluiting van een mooie dag.

Vrijdag is het de beurt aan de Karelsbrug, de burcht en de St. Vitiuskatedraal. We kijken onze ogen uit ook bij de wisseling van de wacht. Vandaag is het weer wat minder, maar alles is binnen en even mooi en overweldigend. De kathedraal is een hoogtepunt. We besluiten de dag die middag met een boottocht van een uur op de Moldau. Leuk, niet spectaculair, maar zeker ontspannend en fijn om de voetjes even rust te gunnen. De avond op tijd terug naar het hotel voor een massage, sauna bezoek en RUST.

Vandaag besluiten we zoveel mogelijk onze eigen gang te gaan. Het Wenszlasplein ( ik zal de naam wel niet goed hebben). Bekijken de prachtige gebouwen aan dit plein. Ik bezoek de Franciscaner tuinen, de St. Maria van de sneeuw en ga wat inkopen doen vaar de kids en mezelf. Nadat ik voor iedereen ben geslaagd besluit ik alsnog de toren van fret oude raadhuis te beklimmen. Omdat het zonnetje lekker schijnt is het uitzicht prachtig. Dan op zoek naar de St. Jacobskerk, die snel gevonden is. Weer wordt me duidelijk hoe kort de afstanden hier zijn tuussen de diverse bezienswaardigheden.

Ik wil de kerk binnengaan en zie nog net dat er een bord bij de ingang geplaatst wordt met de tekst 'Toeristen stop'. Ik wil me omdraaien, maar wordt tegengehouden door een man die ik bestempel als een volwassen misdienaar. Hij nodigt mij binnen en ik ga in een kerkbankjes zitten wachtend op wat er komen gaat. Blijk ik in een kerkdienst te zijn belandt waar prachtig gezongen wordt. Ik ben onder de indruk.

Na de dienst is het tijd om naar de afgesproken verzamelplaats te gaan. Als we allemaal gearriveerd zijn, zoeken we een leuke stek voor een hapje en een drankje, voordat we naar de Staatsopera gaan om Tosca te zien. We vinden een heel gezellig restaurant dat een jubileum viert met allerlei entertainment. Daarna op naar de voorstelling, die werkelijk prachtig was.

En dan is inmiddels de koffer al gepakt voor morgen. Een wijntje gedronken op 4 heerlijke dagen en laat ik hier op mijn frisse bedje alles de revue passeren. Het zit er al weer op, jammer. Volgend jaar weer een nieuwe plek

Byebye

  • 28 September 2014 - 00:58

    Ria De Olde:

    Als het mooi en gezellig is gaat idd reis snel. Fijn dat je genoten hebt en alvast een fijne terugreis buuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolande

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 49743

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 Juni 2016

Barcelona .... Olë !!!

02 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Nǐ hǎo zhōngguó - Hallo China

24 Maart 2015 - 29 Maart 2015

Roma, Nuovamente

11 November 2014 - 18 November 2014

The Big Apple !!!

24 September 2014 - 28 September 2014

Praag, de gouden stad

05 Juli 2014 - 25 Juli 2014

African Explorer

26 April 2014 - 30 April 2014

IJsland, natuurlijk!!

13 April 2014 - 18 April 2014

La dolce vita a Firenze

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

Thailand en Cambodja

14 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Rome

19 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis Jordanië en Israël

Landen bezocht: