De eerste dag maar niet de eerste keer. - Reisverslag uit Rome, Italië van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu De eerste dag maar niet de eerste keer. - Reisverslag uit Rome, Italië van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

De eerste dag maar niet de eerste keer.

Blijf op de hoogte en volg Jolande

24 Maart 2015 | Italië, Rome

Meestal begin ik een blog al met de voorbereidingen, maar gek genoeg voelde het vertrek naar Rome niet als een vakantie, maar meer als een bezoek aan vrienden. Neemt niet weg dat het heerlijk was om te vertrekken met het idee om een paar dagen helemaal los te gaan. Want Italië, en Rome in het bijzonder, haalt t beste en eigenste van mij naar boven. Ik ben echt verliefd op dit land.

Dus stap je om 04.30 uur uit je nest, sta je om 5 uur, in t stikdonker, het ijs van de autoruiten te krabben en sluit je aan in een enorme rij auto's op de A1 richting Schiphol.

Ondanks de drukte op de weg mooi op tijd op de luchthaven, koffertje op de band, of in de capsule moet je tegenwoordig zeggen, want het zelf inchecken van bagage is een futuristische handelen geworden. Dan door de security: alles uit de tas, alles af en uit waar ook maar een spatje metaal aan zit en door de bodyscan. Goedgekeurd loop ik in een streep richting een welverdiende Starbucks latte caramel jammie!!

We zitten op tijd in het vliegtuig, maar een of andere snoeshaan had blijkbaar bedacht om lekker te laat te komen en dan ben je zo een 40 minuten verder: bagage eruit, slot gemist, nieuwe slot afgewacht. Maar het is vakantie dus we nemen het gelaten....... pfffff. Betekend natuurlijk ook een half uur later in Rome. Voordeel > daar wacht iedereen op mijn en gaat t lekker snel richting hotel.

Mijn hotel is een 4* maar een van een oudere garde, de kamer is oké maar oud en zou wel een opknapbeurtje kunnen gebruiken. Maar het bed voelt goed en de douche is warm en hard, dus dat zijn 2 grote pluspunten. Verder ben ik hier weinig dus .... Koffertje in de hoek gemikt, de loopschoentjes aan en op naar la Bella. Ik zal iedereen niet vermoeien met alle kerken, gebouwen, fonteinen en beelden die ik in 3 uurtjes wandelen ben gepasseerd, maar ik weet gelijk weer waarom ze Rome wel een het levend museum noemen. Op elke straathoek een kerk, op elk plein een fontein. Ik voel me weer helemaal thuis.

Een uitzondering wil ik maken. Hou je van schilderijen en dan m.n. van Caravaggio dan moet je de kerk San Luigi dei Francesi gaan bezoeken. Hier hangen 3 van zijn werken en ik was er stil van, zo mooi !!!

Rond half 7 voel ik niet alleen mijn voetjes en kuiten, maar ook mijn maag. Het wordt tijd voor een bordje delicatezza italiana. Het wordt bruschetta met mosselen en tagliatelloni met zalm en citroen saus .... ongelofelijk genieten. Een perfecte afsluiting van een mooie, zonnige eerste dag. Morgen mijn eerste museum: het Capitolijnse museum en het Aventijn. Dus tussen de lakentjes, wekker om 7.30 uur en dan weer fris en fruitig onderweg.

Ik meld me wel weer eens, arrivederci per tutti

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolande

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 49756

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 Juni 2016

Barcelona .... Olë !!!

02 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Nǐ hǎo zhōngguó - Hallo China

24 Maart 2015 - 29 Maart 2015

Roma, Nuovamente

11 November 2014 - 18 November 2014

The Big Apple !!!

24 September 2014 - 28 September 2014

Praag, de gouden stad

05 Juli 2014 - 25 Juli 2014

African Explorer

26 April 2014 - 30 April 2014

IJsland, natuurlijk!!

13 April 2014 - 18 April 2014

La dolce vita a Firenze

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

Thailand en Cambodja

14 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Rome

19 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis Jordanië en Israël

Landen bezocht: