Zooooo mooi ...... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu Zooooo mooi ...... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

Zooooo mooi ......

Blijf op de hoogte en volg Jolande

18 Juli 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Wat een dag. Geen idee of ik alle indrukken van vandaag een beetje op een rij kan krijgen, maar meer nog of ik in woorden kan uitdrukken hoe mooi alles is dat we hebben gezien. Laat ik maar eens een poging wagen.

Vroeg op en rond 8.30 uur, na een stevig ontbijt, op pad naar Angkor Wat. We beginnen gelijk met het topstuk. 3 uur lopen we er rond en vergapen ons aan al het moois dat er te zien. Je verwonderd je hoe men in staat is geweest om dergelijke bouwwerken op deze plaats en op deze schaal neer heeft weten te zetten. De tempel, de galerijen en vooral ook de versieringen. Tot in de kleinste details uitgewerkt.

Aangenomen wordt dat Angkor Wat het grootste religieuze bouwwerk ter wereld is (1,5 bij 1,3 km). Het is zo immens groot dat het een stad op zich lijkt, wat trouwens precies de naam Angkor inhoud. Het is een van de huidige 7 wereldwonderen en na wat we vandaag hebben gezien is dat volkomen terecht. Zeer waarschijnlijk is het ooit gebouwd als laatste rustplaats voor een van de koningen.

Angkor is natuurlijk niet naast de deur en voor de meeste mensen staat Cambodja niet op het programma, maar neem maar van mij aan dat het het overwegen waard is om hier ooit eens naar toe te gaan. En dan vooral voor de reliëfs die in de lange galerijen te zien zijn. Ruim een kilometer lang en in de kleinste details afgewerkt. Én nog steeds zeer goed herkenbaar: een topstuk.

Tja en dan moet je na deze kaskraker nog andere dingen gaan bekijken. We zijn een beetje bang voor een deceptie, maar niets is minder waar. Ons volgende doel: de Bayon. Op een afstand bezien lijkt deze tempel een grote berg stenen, maar op het moment dat je hogerop tussen de gotische torens staat wordt het je snel duidelijk hoe het geheel is opgebouwd. En wonderlijk zijn dan nog de 216 gezichten (vermoedelijk de koning voorstellend) die je van alle kanten aankijken.

Na deze twee attracties gaan we ons zelf maar eens voeden met echt eten, Cambodjaans en overheerlijk. Wat bijgekomen en opgefrist (het was vandaag 37 gr C) gaan we weer op pad. Eerst bezoeken we de Ta Keo, een onafgemaakte tempel. Het is onduidelijk waarom hij nooit is voltooid, misschien vanwege een slecht voorteken of de dood van de koning. In elk geval wordt hij momenteel ook weer gerestaureerd, dus konden alleen de buitenkant bewonderen.

Volgende stop Ta Prohm bij de meesten van ons bekender onder de naam tempel van Tomb Raider, een spel en film over Lara Croft gespeeld door Angelina Jolie. Deze tempel ligt verscholen in het oerwoud en is grotendeels ingestort. Echter de delen die toegankelijk zijn, zijn prachtig. En met name het feit dat vele bomen hun weg hebben gezocht tussen en door de gebouwen, levert een bijzonder schouwspel op. Het gebouw stamt uit 1128, maar wordt hedentendage nog regelmatig gebruikt als decor voor films en documentaires, zo ook vandaag.

Na deze Ta Prohm zit deze lange dag erop. In het hotel lekker douchen, hapje eten en nu nog dit stukje 'op de site' zetten en dan mijn mandje in. Morgen een 'rustdag' met weinig spektakel. We hebben het idee opgevat om met de tuktuk naar een zijdewinkel te gaan voor een demonstratie. We zullen zien.

Dus .... Ik denk tot over twee dagen. Toedels!

PS het lukt niet goed om foto's op deze site te krijgen, daarom ga ik ze morgen op Facebook zetten.