De eerste belevenissen - Reisverslag uit Peking, China van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu De eerste belevenissen - Reisverslag uit Peking, China van Jolande Schoenmaker - WaarBenJij.nu

De eerste belevenissen

Blijf op de hoogte en volg Jolande

14 Mei 2015 | China, Peking

Het bezoek aan China gaat mij in eerste instantie om het zien van Sanne. En ik kon dan ook niet wachten tot het moment om haar weer eens stevig vast te houden en heerlijk samen bij te praten. De reis was een lange geweest en de eerste nacht wat onrustig, andere geluiden en een ander bed, maar uiteindelijk wel de slaap kunnen vatten. Na een Chinees ontbijt: rijst, soep, warme groenten en gestoomd brood, wachten in de lobby op Sanne. Gek idee toch om haar zo binnen te zien lopen.

De eerste dagen hier in China samen met Sanne waren fijn. Heerlijk bijgepraat en door haar eigen ervaringen van de afgelopen weken kan ze me nog veel tips en trucs geven over het reizen in China en omgaan met de Chinezen. Zoals gezegd wordt er in deze stad erg weinig en dan nog heel slecht Engels gesproken en dat betekend dat alles dat gecommuniceerd moet worden in het Chinees moet anders gaat t gegarandeerd fout. Wil je met de taxi ergens heen dan moet je het adres in t Chinees hebben. Dus altijd goed voorbereid op pad gaan.

De eerste dag hebben we wat rondgewandeld bij t hotel, wat eten voor de lunch ingeslagen en geld gepind. Pinnen lukt hier bij de landelijk Bank of China prima. Eten en drinken vinden was een groter probleem aangezien in de buurt van t hotel vooral meubels en aanverwante artikelen te koop zijn. Uiteindelijk vinden we een broodjeszaak en een soort cafeetje dat flesjes water en sap verkoopt. Ik snuif wel wat Chinese ervaringen op, maar merk al snel dat wij in deze stad een even groot schouwspel zijn voor de chinezen voor ons. We worden aangestaard, nageroepen, nagelopen en openlijk op de foto gezet. Veel chinezen hebben die avond iets spannends te vertellen als ze thuiskomen LOL?

De tweede dag ga ik met Sanne per taxi naar haar flat. De wijk waarin ze woont is een drukke en minder rijke wijk van de stad. Opvallend zijn de immens felle kleuren en het harde geluid dat je overal op straat tegenkomt. Best een beetje overdonderend. De flat is klein, maar ideaal voor 1 persoon. En de plek is prachtig, vlakbij een park en haar werk. Het uitzicht over de rivier is mooi maar wordt vandaag enigszins belemmert door de smog. Smog is een groot probleem in de Chinese steden. Changde staat bekend als een zeer schone stad, dus er staat me nog wat te wachten in Beijing.

We gaan daarna samen boodschappen doen, altijd een leuke activiteit als je in een ander land bent want je ziet dingen die je nog nooit hebt gezien, laat staan gegeten. Hier is t wel heel bijzonder: de kruiden, ontelbare soorten mie en rijst, onbekende groentes en fruit en het gekste dat ik ooit in een supermarkt heb gezien, levende kikkers grrrrrr.
Na de boodschappen op naar t park waar een van de weinige toeristische attracties van Changde te vinden is: de Poem Wall. Een 3 kilometer lange muur met Chinese poëzie. Helaas voor mij natuurlijk niet te lezen, maar Sanne kan er wel het een en ander over vertellen. Leuk om even te hebben gezien en daarna een lekker plekje gezocht om ons broodje te eten en verder bij te praten. Vlakbij Sanne's flat blijkt ook nog een stukje van de oude stadsmuur uit 1353 herstelt te zijn en ook hier lopen we even langs. Het zijn nou niet bepaald in het oog springende attracties, maar het is toch leuk om haar omgeving een beetje te leren kennen. Changde staat meer bekend om zijn prachtige natuur rondom de stad en misschien kunnen we tijdens mijn tweede bezoek in juni eens buiten de stad gaan kijken.
's Avonds heeft Sanne lekker voor me gekookt en daarna, na een wandeling door de winkelstraat, met de taxi terug naar t hotel. Blijft spannend als je elkaar niet verstaat, maar ook dit keer wordt ik voor de deur afgeleverd. Ik begin er wat meer vertrouwen in te krijgen.

De paar dagen in Changde vliegen voorbij. Sanne heeft maar twee dagen vrij en komt ook nog een avond langs. Donderdag ga ik kijken op de school waar ze les geeft, een leuke ervaring. Tot mijn verrassing wordt ik die avond door haar collega's uitgenodigd voor t avondeten. De provincie Hunan staat bekend om zijn fantastische keuken. Dus zo'n kans laat ik niet voorbij gaan. Het eten is spicy, maar overheerlijk. En de collega's zijn erg leuke en spontane mensen die zich inspannen om mij een gezellige uitje te geven. Ik gebruik de overige tijd om uit te rusten voor de intensieve rondreis die zaterdag begint.

Vrijdag verlaat ik Changde per taxi, op naar het vliegveld. Waar ik al een beetje bang voor was komt uit: alles op het vliegveld is in Chinees. Het enige dat ik herken is het vluchtnummer op een bord boven de incheck balie en een tijd, vermoedelijk de incheck tijd. Gelukkig is er een alleraardigst meisje bij de infobalie die me via een vertaalprogramma laat weten dat ik om 20.40 bij de eerste balie kan inchecken en direct daarna naar de gate kan gaan. Al wachtende ben ik wederom het middelpunt van attentie. Kinderen komen me eens van heel dichtbij bekijken en volwassenen maken, op gepaste afstand, foto's. Ik begin er al aan te wennen. Plotseling moet ik de aandacht delen, er loopt nl. nog een westerling de hal binnen. De man is duidelijk zoekende en ik ga m uit zijn lijden verlossen en proberen te helpen. Wat blijkt, het is een Nederlandse zakenman op reis door de regio voor zijn bedrijf. Zijn vlucht was geannuleerd en hij moest plotseling met de vlucht die ik ook neem naar Beijing. Ik praat hem bij en inmiddels is ook de check in begonnen. Dit verloopt allemaal vlotjes evenals de security check. De man nodigt mij uit om als zijn gast de wachttijd uit te zitten in de VIP lounge. Dit sla ik natuurlijk niet af LOL. Voorzien van een hapje en een drankje is het goed toeven tot we gaan boarden, voor de grote meute aan. En net als we in het vliegtuig zitten wordt er meegedeeld dat door slecht weer en grote drukte bij Beijing we pas twee uur later mogen vertrekken. Dit betekend dat ik pas rond half 3 aankom, mijn bagage afhaal en afscheid neem van mijn Nederlandse reisgenoot. Gelukkig staat mijn gids Ani mij op te wachten en we rijden door de nacht naar het hotel. Geen geneuzel vannacht, snel inchecken, bagage naar de kamer, kleertjes uit en wekker op half 11. Het is 5 uur, tijd voor ........ Zzzzzzzzzz!!

  • 17 Mei 2015 - 00:35

    Riadeolde :

    Meid wat een belevenissen en wat fijn om sanne te zien. Benieuwd wat je nog allemaal gaat beleven.
    Groetjes vanuit almelooooo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolande

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 49759

Voorgaande reizen:

04 Juni 2016 - 09 Juni 2016

Barcelona .... Olë !!!

02 Mei 2015 - 12 Juni 2015

Nǐ hǎo zhōngguó - Hallo China

24 Maart 2015 - 29 Maart 2015

Roma, Nuovamente

11 November 2014 - 18 November 2014

The Big Apple !!!

24 September 2014 - 28 September 2014

Praag, de gouden stad

05 Juli 2014 - 25 Juli 2014

African Explorer

26 April 2014 - 30 April 2014

IJsland, natuurlijk!!

13 April 2014 - 18 April 2014

La dolce vita a Firenze

08 Juli 2013 - 30 Juli 2013

Thailand en Cambodja

14 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Rome

19 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Rondreis Jordanië en Israël

Landen bezocht: